کارگردانی

کلاس آموزش کارگردانی

آموزش کارگردانی از کلاس هایی است در موسسه ی فرهنگی باغ آینه که طرفداران خاص خود را دارد ، کارگردانی اصول به خصوصی دارد که مستلزم آموزش های خاصی است . کلاس آموزش کارگردانی در باغ آینه تمام این اصول و مبانی کارگردانی را مورد بررسی قرار می دهد . در این قسمت قصد داریم پیرامون کارگردانی و آموزش آن صحبت کنیم .

کارگردان کیست

واژه ی کارگردان از واژه ی  ” film director ” گرفته شده است در واقع کارگردان مهم ترین نقش را در شکل گیری یک فیلم نامه ی فیلم های سینمایی یا فیلم تلوزیونی دارد دقیقا به همین خاطر است که هر فیلم را با نام کارگردان آن می شناسند ، وقتی شخصی قصد معرفی فیلم به خصوصی را دارد برای بیان جزئیات آن از نام کارگردان استفاده می کند . وقتی تصمیم بر ساخت یک فیلم گرفته می شود کارگردان موظف است تم و چارچوب کار را در هر سه مرحله ی پیش تولید ، تولید و پس تولید حفظ نماید . تمام این موارد در آموزش کارگردانی در باغ آینه مورد بررسی قرار می گیرد و تمام این موارد را به جزئیات کامل به هنرجویان آموزش میدهد .

کارگردان هر اثر وظیفه دارد فیلم نامه را مورد مطالعه قرار دهد و آن را مورد بررسی دقیق قرار میدهد و فیلم نامه را خرد میکند و از تکه های آن سکانس ، پلان ، صحنه فیلم و متنی تحت عنوان دکوپاژ میسازد در این لحظه است که یک اثر کم کم رنگ و بوی فیلم را به خود می گیرد . در حالت کلی در شک گیری هر فیلم کارگردان نقش اصلی و اساسی را دادر به نحوی که می توان از کارگردان هر فیلم به عنوان دانای کل نام برد زیرا او موظف است در تمام حوزه های فرهنگی ، تاریخی ، تاریخ ادیان ، فقه و… اطلاعات جزئی داشته باشد تا با استفاده از این اطلاعات اثری هنری را خلق نماید . علاوه بر این مسائل کارگردان هر اثر هنری باید از جزئیات سینما اطلاع کافی داشته باشد منظور از جطئیات سینمایی این است که کارگردان ها باید با اصول و قواعد فیلم برداری ، تدوین ، طرای صحنه ، نورپردازی صحنه و… آشنایی کامل داشته باشند زیرا در نهایت این کارگردان است که پس از یک انتشار فیلم مسئول واقع می گردد پس با دید کلی و جامع خود باید از به وجود آمدن هر نقص و مشکلی جلوگیری به عمل آورد .

 

 

 

آموزش کارگردانی

 

 

در قسمت بالا به واژه ای به نام دکوپاژ اشاره کردیم منظور از دکوپاژ چیست و چه نقشی در شکل گیری یک یلم دارد ؟

دکوپاژ هر فیلم در واقع دستور العمل هایی برای تمام عوامل سازنده ی فیلم است ، دکوپاژ هر فیلم معمولا شامل زاویه ی دوربین ، اندازه نما ، حرکت و گفتار بازیگران فیلم ، میزان نور پردازی هر صحنه ، ظواهر مکان هر صحنه از فیلم و… می باشد .

در واقع کارگردانان هر فیلمی وظیفه ی رهبری گروه را دارد و باید به اصول اساسی کارگردانی واقف باشد تا با دقت و مهارت بالا بتواند گروه را رهبری و هدایت نماید .

همانطور که تا الان به این نتیجه رسیدیم کارگردانی اصول و قواعد به خصوصی دارد که مستلزم آموزش است در این قسمت به اصول آموزش کارگردانی می پردازیم .

کارگردان شدن کار آسانیست

محقق شدن هر هدفی برای انسان ها مستلزم تلاش و پشتکار است ، اگر شخصی این هدف را داشته باشد که در زندگی خود به یک کارگردان حرفه ای و خبره تبدیل شود باید برای رسیدن به آن تلاش نماید البته تلاش هایی که بدون علم باشد تلاشی بیهوده تلقی می گردد ، کارگردانی نیز همانند سایر علوم نیازمند آموزش های به خصوصی است و البته کارگردانی از سویی هنر محسوب می شود که فرد باید این هنر را در ذات خود داشته باشد ، اما مهم ترین رکن مطالعه و آموزش است اگر شخصی تحت آموزش های صحیح قرار گیرد این قابلیت را خواهد داشت که با تلاش و پشتکار خود بتواند به معروف ترین ارگردان جهان تبدیل گردد .

این دانش فنی سینما بوده است که باعث شده تا کنکون کارگردانان بسیار به نامی در سینما داشته باشیم و فارغ از آن یان دانش سینما بوده که کارگردانان را به سمت خلق یک اثر هنری زیبا سوق داده است. مطابق دانش فنی سینما و آموزش های سینمایی است که کارگردان هدف نهایی و بطن یک فیلم را می سازد درواقع کارگردان با استفاده از اصول کارگردانی می گوید این فیلم حرف من است.

اصول کارگردانی

کارگردانان برای تهیه ی دکوپاژ باید اصول و قواعد به خصوصی استفاده نماید اصولی که باید در دکوپاژ رعایت گردد شامل قاب بندی ، ریتم ، تداوم حرکت و صدا و تصویر میباشدو برای رعایت هر یک از این اصول باید آموزش هایی صورت گیرد که در کلاس آموزش کارگردانی باغ آینه اساتید خبره ما به تمامی این اصول واقف هستند و با بهترین فن بیان آن را به هنرجویان القا می نمایند .

در جامعه ی هنری تئوری فیلم سازی برای اولین بار توسط دو فیلم ساز روس  به نام های ” سرگئی آیزنشتاین ” و ” وسولد پودوفکین ” شکل گرفته شد .

پودوفکین از فیلم سازان فوق الذکر این موضوع را به اثبات رسانید که با استفاده از امکانات مونتاژ میتوان واقعیت را جعل کرد او برای دست یابی به این کشف مهم آزمون و خطاهای بسیاری انجام داد تا بتواند گفته ی خود را به اثبات برساند. در این نوع مونتاژ اصول فیلم سازی به عنوان اصل و سرلوحه کار قرار می گیرد . در فیلم سازی به شیوه ی پودوفکین فیلم آنقدر به جاندار است که شاید واقعی تر از یک یک رویداد واقعی به نظر برسد تمام این عوامل باعث نام گذاری روش پودوفکین به روش انفجار بود.

در مقابل آیزنشتاین تصور دیگری نسبت به کارگزدانی و فیلم سازی داشت او در کنار هم قرار دادن منطقی نماها در مونتاژ مخالف پودوفکین بود . آیزنشتاین بر این عقیده بود که تدوین و مونتاژ به معنی تصادم نماهای مختلف است او در زمان خلق اثر به دنبال بیننده ای خلاق بود و هیچ گاه در آثار خود را برای بیننده های منفعل استفاده ننمود.

در آموزش کارگردانی در باغ آینه تمام این دیدگاه ها مورد بررسی قرار میگیرند و هنرجویان نتنها با این دو سبک بلکه با سایر سبک های آموزش کارگردانی آشنا خواهند شد.

آیزنشتاین همواره در آثار خود به دنبال بینندگانی بود که بتوانند در تکمیل اثر هنری وی نقش فعالی داشته باشند و در اصطلاح به سفید خوانی فیلم بپردازند.

 

 

 

 

کارگردانی

 

 

 

 

در این قسمت صحبت از سفید خوانی شد بد نیست به این وضوع سفید خوانی بپردازیم و مفهوم آن را برای شما عزیزان به صورت واضح بیان کنیم ، منظور از سفید خوانی یک فیلم آن مفهومی است که بیننده ی یک اثر هنری پس از مشاهده و تجزیه و تحلیل به معنا و مفهوم خاصی می رسد وقتی فیلم نامه ای بیننده را مجبور به تجزیه و تحلیل نماید از سبک سفید خوانی استفاده نموده است . معنا و نتیجه ای که در سبک سفیدخوانی به آن اشاره شد در ظاهر فیلم وجود ندارد بلکه استنباط شخص پس از مشاهده ی فیلم است و ممکن است هر شخص باتوجه به تصورات و ذهنیت خود نتیجه ای به خصوص داشته باشد .

موارد فوق الذکر از اصول کارگردانی است که در کلاس های آموزش کارگردانی باغ آینه به آن پرداخته می شود و جزء مبانی و اصول اویه ی این هنر می باشد .

مهارت های لازم برای کارگردانی

خب شاید پس از خواندن این متن به این نتیجه برسید که شما قابلیت تبدیل شدن به یک کارگردان حرفه ای را دارید و تنها لازم است در این جهت گام بردارید ، قدم در این مسیر مستلزم کسب مهارت های به خصوصی است که در این قسمت قصد داریم  مهارت های لازم در مسیر آموزش کارگردانی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • از اولین مهارت های لازم برای کسب مهارت در کارگردانی خلاقیت و قدرت تخیل به همراه شناخت فضا و نوع کار در سینما و بازیگران است ، یک کارگردان حرفه ای باید با محیط سینما آشنایی کامل را داشته باشد و باتوجه به این شناخت از سینما است که می تواند اصولی که فراگرفته است را به کارگیرد .

نکته ی دیگر میزان خلاقیت و قدرت تخیل اوست ، در این حرفه کارگردان حتما باید تخیل لازم برای شکل گیری یک داستان را داشته باشد .

  • نکته ی مهم دیگر در رشته ی کارگردانی نحوه ی ارتباطات کارگردان با عوامل اجرایی است یک کارگردان حرفه ای باید نحوه ی ارتباط صحیح با عوامل از جمله بازیگران ، فیلم برداران ، صدابرداران ، مخاطبان و در کل تمام افرادی که با آنها در ارتباط است را بداند و بهترین راه را برای ارتباط با هرکدام در نظر داشته باشد .
  • در کلاس های آموزش کارگردانی بارها و بارها به هنرجویان گوشزد می شود که یک کارگردان حرفه ای باید نحوه ی رهبری است که این رهبری به خودی خود مستلزم آموزش های ویژه ای است ، یک کارگدان باید توانایی راهبری گروئه را داشته باشد و بتواند از این طریق در تک تک اعضای گروه ایجاد انگیزه نماید ، کارگردان در تهیه ی یک فیلم نقشی کلیدی دارد و شاید بتوان او را همانند یک مدیر عامل یک شرکت یا فرمانده یک گروه دانست ، به همین جهت است که نتیجه ی یک فیلم به طور کل وابسته به کارگردان آن است .
  • کارگردانان یک فیلم یک مسئولیت مهم دارند و آن هم سامان دهی و برنامه ریزی است که این مورد نیز به رهبری او باز می گردد ، یک کارگردان حرفه ای باید با اصول برنامه ریزی شنایی داشته باشد و بتواند تمام فعالیت های گروهی را با تقسیم بندی و زمان بندی درست انجام دهد .
  • معمولا برای کارگردانان پیش می آید که در موقعیت های بحرانی قرار گیرند خب طبیعتا در همچین مواردی باید فرد قابلیت این را داشته باشد که بحران را مدیریت کند یک کارگردان حرفه ای باید قابلیت نوآوری و حل مسئله داشته باشد تا به واسطه ی این قابلیت بتواند در لحظات و شرایط مختلف بهترین تصمیم گیری را داشته باشد . کارگردانان در طول مسیر کاری خود با چالش های مختلفی مواجه می شوند برای مثال یک کارگردان همواره با بازیگرانی با خصوصیت های اخلاقی متفاوت مواجه است که باید به نحوه ی برخورد و رفتار با آنها را واقف باشد ، یک کارگردان حرفه ای ممکن است در طول مسیر ساخت یک فیلم برای اخذ مجوز با مشکل دچار شود و باید قابلیت مدیریت و حل این مشکل را داشته باشد ، یک کارگردان همواره این دغدغه را دارد که چگونه باید بودجه ی مورد نیاز برای یک فیلم را تهیه کند و با قابلیت حل مسئله می تواند با این مشکل مقابله نماید ، یک کارگردان در طول ساخت یک فیلم باید با تهیه کننده به توافق برسد .

تمام این موارد مشکلات و چالش هایی است که یک کارگردان در طول مسیر کاری خود با آن مواجه می شود پس اگر شما فردی هستید که قابلیت حل مساله و مواجه با بحران های متفاوت را ندارید و به زودی مایوس شده و دست از کار می کشید پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان سمت شغل کارگردانی نروید و آن را برای آینده کاری خویش انتخاب نکنید.

  • یکی از قابلیت هایی که یک کارگردان حرفه ای باید داشته باشد قابلیت اتخاذ بهترین تصمیم در بدترین شرایط است این نکته را به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک کارگردان مسئول هستید و باید در تمام شرایط گروه هنری خود را مدیریت نمایید و این مدیریت در گروی تصمیم شماست ، برای اتخاذ تصمیم باید تمام جوانب را بسنجید و از علم خود کمک بگیرید تا بتوانید در لحظه بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.
  • هر کارگردانی برای تهیه ی یک اثر هنری یک میزان بودجه و زمانی دارد که موظف است باتوجه به آن فعالیت انجام دهد . پس یکی دیگر از قابلیت های یک کارگردان رفه ای مدیریت بودجه و زمان کاری است ، فعالیت شما و گروه هنری شما باید مطابق با زمان و میزان بودجه باشد تنها با مدیریت صحیح است که می توانید یک اثر خوب خلق نمایید.
  • خب قطعا تا به حال متوجه شده اید که کارگردانی شغلی پر تنش و دور از آرامش است پس شما به عنوان رهبر گروه موظف هستید در شرایط پر استراس نه تنها ۀآرامش خود را حفظ کنید بلکه این آرامش را به افراد گروه انتقال دهید ، تنها در این صورت است که تمام عوامل اجرایی می توانند کار خود را به درستی و مطابق درخواست شما انجام دهند اما تصور کنید فردی که قابلیت این را نداشته باشد که در مواقع پر تنش بتواند آرامش خود را حفظ کند نه تنها خود آسیب می بیند بلکه نتیجه ی کار نیز ناپسند خواهد شد زیرا در این شرایط تمام اعضالی گروه آرامش خود را از دست می دهند .
  • خب در تهیه ی یک فیلم قطعا با صحنه هایی مواجه خواهید شد که اندکی خطر آفرین است یک کارگردان حرفه ای باید تمام موارد ایمنی را برای گروه خود تامین کند که در این موارد کوچک ترین مشکلی برای عوامل اجرایی اتفاق نیوفتد .
  • توجه داشته باشید که تمامی فیلم ها در استدیو ضبط نمیشود و بسته به نوع فیلم نامه ممکن است یک فیلم در مناطق مختلف شهری ، کوهستانی ، روستاهای دور افتاده و… ضبط و تهیه می شود پس یک کارگردان حرفه ای باید این قابلیت جسمی را داشته باشد که در تمام مناطق بتواند به کار خود ادامه دهد .
  • یک کارگردان باید انعطاف پذیر باشد ، کارگردانی شغلی است که ممکن است شبانه روز فرد را درگیر کند پس یک کارگردان حرفه ای قطعا باید این قابلیت را داشته باشد که بتواند در ساعات مختلف از شبانه روز پر انرژی به کار خود ادامه دهد و این انرژی را به گروه خود منتقل کند ، درواقع کارگردانی از مشاغلی است که ساعت کاری مشخصی ندارد و اگر فرد قصد دارد وارد این حرفه شود باید خود را با شرایط مختلف وفق دهد .

تصاویری از معروف ترین کارگردانان

مسئولیت کارگردان در مسیر تهیه فیلم

  • یک کارگردان در تمام مراحل تهیه ی یک فیلم باید ارتباط نزدیکی با تهیه کننده ی فیلم داشته باشد در کلاس های آموزش کارگردانی همواره به این موضوع تاکید می شود که یک کارگردان حرفه ای باید با نحوه ی ارتباط با تهیه کننده آگاه باشد یرا تنها شخصی که در طول یک فیلم به صورت کامل با تهیه کننده در ارتباط است کارگردان آن اثر می باشد .
  • هر اثر هری یک فیلم نامه نویس دارد معمولا کارگردان باید توانایی این موضوع را داشته باشد که بتواند یک ایده و محتوا را به شکل یک فیلم تبدیل نماید البته این وظیفه مستقیما بر دوش ارگردان نیست بلکه کارگردان به همراه فیلم نامه نویس محتوا و ایده ی ساخت یک فیلم را مستند می کنند ، معمولا کارگردانان خود فیلم نامه ی فیلم مورد نظر را ارائه می دهند و به نوعی نویسنده ی اثر نیز خود کارگردان می تواند باشد .
  • یک فیلم نامه در مرحله ی اول بسیار خام است این هنر کارگردان است که یک فیلم نامه ی بی روح را با هنر خویش به یک اثر ماندگار قابل تجسم تبدیل می نماید ، این کارگردان است که یک فیلم نامه را تا حد زیادی برای مخاطبین ملوس می کند ، گاهی برخی از فیلم ها آنقدر مخاطبین را تحت تاثیر می گذارند که گویی خود در آن صحنه حضور مستقیم دارند و این هنر یک کارگردان را می رساند که با مهارت و ظرافت توانسته است تمام عوامل را کنار هم قرار دهد تا چنین اثر زیبایی خلق گردد ، البته این بدین معنا نیست که یک فیلم نامه از ارزش کمی برخوردار است بلکه فیلم نامه در جایگاه خود اثری قابل ستایش است و محتوای اصلی هر فیلی بر مبنای آن شکل می گیرد اما منظور از این قسمت این است که کارگردان با تکنیک های به خصوصی و با چیدمان صحنه و دیالوگ ها است که می تواند به یک فیلم نامه روح بخشد و آن را به تصویر بکشد.
  • خب نکته ای که بسیار قابل اهمیت است مکان فیلم برداری است این نکته از ارزش بسیاری برخوردار است که در کلاس های آموزش کارگردانی بسیار به آن پرداخته می شود ، هر فیلمی یک فضا و محیط به خصوصی میطلبد که کارگردان باید پس از مطالعه ی فیلم نامه بهترین مکان را برای اجرا و فیلم برداری انتخاب نماید و همین انتخاب مکان یک موضوع بسیار تاثیرگذار در مخاطبان است چه بسا فیلم هایی که از یک فیلم نامه ای قوی برخوردار بودند اما به جهت انتخاب مکانی نادرست تاثیر کمتری بر مخاطبان گذاشتند.
  • کارگردان هر اثر باید بهترین زمان را برای فیلم برداری صحنه های مختلف انتخاب کند زمان فیلم برداری نیز همانند انتخاب صحنه از اهمیت بسزایی برخوردار است .
  • انتخاب بازیگر از اصلی ترین مسئولیت های یک کارگردان است البته نه تنها بازیگران بلکه انتخاب تمام عوامل تاثیرگذار در یک فیلم از جمله فیلم بردار ، صدابردار ، مدیر صحنه و سایر عوامل اجرایی در یک فیلم باید توسط کارگردان انتخاب شود و کارگردان وظیفه دارد برای درخشیدن اثر خویش بهترین عوامل اجرایی را انتخاب نماید مخصوصا انتخاب بازیگر از اهمیت بیشتری نسبت به سایر موارد برخوردار است زیرا بازیگران بیشترین رنگ و بو و ظاهر را به یک فیلم اعطا می کنند.
  • مربی در کلاس های آموزش کارگردانی همواره به هنرجویان این مورد را یادآوری می کند که کارگردان مسئولیت هدایت و راهبری عوامل اجرایی یک فیلم را دارد ، کارگردان است که یکپارچگی را در بین اعضای تیم خود به وجود می آورد و نظم خاصی به گروه می دهد که همین نظم باعث پیشرفت فوق العاده ای در کار خواهد شد.
  • کارگردان در هر فیلم وظیفه ی هدایت بازیگران را دارد ، معمولا بیشترین زمان کارگردان ها صرف هدایت و راهبری گروه می شود .
  • مرحله ی آخر کار یک کارگردان نظارت بر تدوین یک فیلم است معمولا فیلم ها در مرحله ی آخر در دست تدوین قرار می گیرند و کارگردان پس از طی تمام مراحل موظف است نسخه ی نهایی فیلم را مورد بررسی قرار دهد و در صدد رفع نواقص موجود باشد .

توجه داشته باشید که موقیت یک کارگردان و اثر هنری در گروی موارد فوق است.