ارتباط نقاشی با روانشناسی

ارتباط نقاشی با روانشناسی

در خصوص هنر درمانی، اغلب همان پرسش و پاسخ همیشگی مطرح می شود که آیا هنر تنها شامل فنون و کار با دست هستند؟ در هنر درمانی می توان ارتباط نقاشی با روانشناسی را یکی از مثال های ساده نام برد. مانند بازی درمانی که هدف فقط “بازی کردن” نیست، در هنر درمانی هم فقط “هنر و صنایع دستی” نمی باشد. همچنین مانند بازی، نقاشی در بستر روابط درمانی ایجاد شده است، بلکه این گونه می توان گفت که در این روند درمانی از هنر به منظور ابزاری برای کمک به هنرجویان جوان از طریق درگیر شدن در خودآزمایی های مختلف، و همچنین از طریق خلق اثر استفاده می شود، که معنای هدفمندتری را نیز شامل می شود. در رابطه با ارتباط نقاشی با روانشناسی، درمان از طریق هنر در کودکان نیز اغلب همراه با بازی درمانی و به روش های بسیار سر گرم کننده انجام می شود. در صورتی که از نیاز به بازی درمانی احساس شود، فعالیت های مختلف هنری با بازی کردن با کودکان ادغام می شود و به همین ترتیب، درمانگران در بازی درمانی، فعالیت هایی را با کودکان انجام می دهند که به شکل بازی و سرگرمی برایشان می باشد. با این حال، هنر و نقاشی در زمینه درمان، تجربه ای کمی متفاوت از بازی است؛ زیرا در اغلب موارد، کودکان را به ایجاد یک محصول ملموس . قابل مشاهده تشویق می کند.

همچنین درمانگران می توانند در رابطه با تجربیات بصری، ادراک، احساسات و تخیل، از طریق انجام فعالیت های هنری به کودکان بسیار کمک کنند. آنها بر روی دانش گسترده خود از رسانه های هنری و رویکردهای مبتنی بر هنر، سرمایه گذاری می کنند تا توانایی هنرجویان جوان را از طریق بیان خلاقانه افزایش دهند.

در اینجا مروری کلی از نحوه تاثیرات هنر درمانی، در مورد ارتباط نقاشی با روانشناسی آورده ایم:

غیر کلامی، وابسته به مرکز احساس: با ساده ترین تعریف، می توان بیان هنری را یک شکل از ارتباطات غیر کلامی دانست. برای کودکان که ممکن است قادر به بیان افکار نباشند، شور و احساسات و ادراک، یکی از راه های انتقال آن چیزی است که در ذهن دارند و ممکن است انجامش با بیان کلمات دشوار باشد. برای کسانی که در موقعیت های خاصی بوده اند که به دلایلی قادر نیستند یا می ترسند در مورد وقایع یا احساسات خاصی صحبت کنند، استفاده از این روش، راهی برای حرف زدن بدون استفاده از کلمات است. همچنین این روش رویکردی مبتنی بر احساسات است که به کودکان اجازه می دهد که خود را تجربه کرده و در سطوح مختلف ارتباط برقرار کنند. در ارتباط نقاشی با روانشناسی این گونه می توان گفت که افراد نه تنها شنیده می شوند، بلکه از طریق تصاویر نیز دیده می شوند.

رشد و توسعه: آثار هنری، به ویژه نقاشی ها، اطلاعات مفیدی در مورد پیشرفت و توسعه در کودکان، به ویژه هنرجویان جوان که ۱۰ سال یا کمتر هستند، ارائه می کند. به عنوان مثال، تفاوت در توسعه هنری می تواند به ما در درک تجربیات عاطفی کودک کمک کند. به خصوص با کودکان کم سن و سال تر ارتباط نقاشی با روانشناسی به طور کلی بسیار مفید می باشد و اطلاعات ارزشمندی را که همیشه تنها از طریق گفتگو درمانی آشکار می شود را بیان می کند.

خود تنظیمی: اطلاعات به دست آمده از متخصصان بهداشت روان درباره ارتباط نقاشی با روانشناسی، می تواند برای آزمایش های عصب شناسی کودکان بسیار مفید باشد. به طور خاص، از ویژگی های حسی انجام فعالیت های هنری می توان در بهبود روحیه، ادغام احساسات و آرام کردن ذهن و بدن، به ویژه در کودکان که دچار حوادث شده اند، کمک گرفت.

هدف سازی: همانند بازی درمانی، هنر درمانی فرصتی برای بیان استعاره ها از طریق زبان نقاشی را فراهم می آورد. در واقع، یکی از نقاط قوت هر دو رویکرد، توانایی آنها در تشویق و تقویت برای بیان داستان و روایت است. داستان در مورد نقاشی، کولاژ و یا ساخت و ساز لازم نیست که به معنای واقعی کلمه برای درمان باشد. در حقیقت، یک کودک که رویدادهای آسیب زننده را تجربه کرده و یا با یک اختلال احساسی به چالش کشیده شده است، تنها می تواند از این امکان برای تولید داستان های تخیلی استفاده کند. با حمایت و هدایت درمانگر، این روایت ها به عنوان یک راه برای آرام کردن و ایمن کردن تجربیات ناخوشایند یا ترسناک می باشد.

ارتباط نقاشی با روانشناسی

ارتباط نقاشی با روانشناسی

توضیحاتی که در بالا نام بردیم، مثال های بسیار کوتاهی از بعضی از تاثیرات هنرهای تجسمی دینامیک در کودکان است. سادگی آثار هنری کودکان و همچنین بازی های تخیلی ممکن است به شکل گول زننده ای در نگاه اول ساده به نظر برسد. اما به عنوان زمینه های هنر درمانی و بازی درمانی به گسترش دانش در مورد اثربخشی آنها می انجامد. بنابراین دور از ذهن نیست اگر ادعا کنیم که باید تا آنجا که می توانیم و هر چه بیشتر فرصت های مناسب برای انجام بهترین کار برای کودکان را که نیاز به کمک و بهبود دارند، گسترش دهیم. شاید هنوزآن گونه که باید، نمی دانیم که دقیقا چگونه هنر می تواند در زمینه هنر درمانی به ما کمک کند. اما آن چیزی که مشخص است این است که نقاشی، بازی و شخصیت سازی، به همه بخش های طبیعی “فعالیت” کودکان مرتبط است. وجود دوره های نقاشی حتی بدون ارتباط با زمینه های درمانی می تواند در حوزه های مختلف رشد و پرورش کودکان بسیار مفید باشد. بنابراین در باغ آینه تلاش نموده ایم تا دوره نقاشی کودک در کرج را به بهترین شکل و در بالاترین سطح آن ارائه دهیم.

در نهایت، بیان خلاقانه به خودی خود تضمین «درمان» نیست؛ مانند بازی درمانی، درمان از طریق هنر براساس یک رابطه حرفه ای انجام می شود. همه درمان های هنری  مانند ارتباط نقاشی با روانشناسی بر پایه حرکات خلاقانه بوده که به طور ذاتی در دسته ی درمان های وابسته به برقراری ارتباط قرار می گیرند. زیراکه همه آنها شامل یک فعالیت پیچیده می باشند. هر حرفه ای که به طور موثر اصول هنر درمانی را برای کار با کودکان برنامه ریزی می کند، در چگونگی ایجاد دلبستگی مثبت، سازگاری و همگرایی اشاره به تجربه ای دارد که دو نفر از طریق آن “یکدیگر” را احساس می کنند و عواطف هم را درک می کنند، بنابراین این درک به صورت عمیق و بدون قید و شرط پذیرفته می شود. بیان هنری، مانند بازی کردن، می تواند به این تجربیات مثبت ارتباطی، در سطوح مختلف کانال های حسی، عاطفی و شناختی بیافزاید.

منبع: بلاگ باغ آینه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید