مکان های برگزاری تئاتر

انواع مکان های برگزاری تئاتر

انواع مکان های برگزاری تئاتر

برگزاری تئاتر از گذشته تا به امروز شرایط و استانداردهای به خصوصی را ایجاب کرده است. یکی از مهم ترین مواردی که در برگزاری تئاتر باید به آن توجه گردد صحنه های نمایشی است.

با وجود پیشرفت هایی که علم و تکنولوژی داشته است صحنه های برگزاری تئاتر یا به عبارت صحیح تر فضای داخلی تئاتر دستخوش تغییرات بسیاری شد.

مکان های برگزاری تئاتر یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عوامل در بهبود کیفیت یک تئاتر میباشد. در واقع تمامی جزئیاتی که در یک سالن تئاتر مشاهده میکنید در راستای انتقال صحیح معنای فیلم نامه به مخاطبان است. به همین جهت عموما در طراحی سالن های برگزاری تئاتر همواره تلاش طراحان صحنه بر این است که بینندگان بهترین ارتباط را با عوامل اجرایی و بازیگران داشته باشند.

همانطور که در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره د مکان های برگزاری تئاتر پیشرفت های چشمگیری داشته است و روز به روز سیر تکامل بیشتری را سپری میکند. تماشاگران در تئاتر از اهمیت بالایی برخوردار هستند و تمام عوامل اجرایی تئاتر همواره سعی در انتقال مفاهیم به بهترین شکل به تماشاگران دارند. در واقع نتیجه این سیر تکاملی که تئاتر به خود دیده است ارتباط نزدیک تماشاگران و بازیگران شده است. امروز با وجود تحقیقاتی که در مورد تئاتر صورت گرفته است تماشاگران به راحتی خود را عضوی از فیلم نامه میدانند و این همان نزدیکی تماشاگران و بازیگران است. تماشاگران تمامی صحنه های تئاتر را در ذهن خود تداعی کرده و گویی خود در حال نقش آفرینی هستند. در واقع هدف از اجرای تئاتر نیز همین مهم است.

مطابق مقالات متعددی که تاکنون ارائه شده است، تئاتر یک نوع هنر نمایشی است. به این معنا که در تئاتر هنرمندان و بازیگران در مرحله اول تنها با استفاده از بدن و حرکات خود مفاهیم را انتقال میدهند و در موارد به خصوص از ابزارهای محیطی و فیزیکی دیگری استفاده مینمایند. پس شرایط محیطی در تئاتر باید به نحوی باشد که بازیگر و تماشاگر بیشترین تعامل مفاهیم را بایکدیگر داشته باشند.

مهم ترین موضوعی که در طراحی سالن های برگزاری تئاتر باید به آن توجه شود ابعاد و تناسبات است. ابعاد و تناسباتن در فضای داخلی سالن های برگزاری تئاتر به چه صورتی باید باشد؟

قطعا اگر شما به تئاتر و هنرهای نمایشی علاقمند باشید تماشای تئاتر در سالن های مختلف را تجربه کرده اید. مطابق مطالعات صورت گرفته سالن های تئاتری که از لحاظ ابعاد کوچک هستند عموما در برقراری ارتباط بینندگان و بازیگران موفق تر بوده اند. به این معنا که سالن های برگزاری تئاتر کوچک اغلب بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد و تحقیقات ثابت کرده است در این فضاهای کوچک بیننده توانایی برقراری ارتباط بهتری دارد.

اما سالن های تئاتر تا چه حد باید کوچک باشد؟ اصلا ابعاد و تناسبات آن به چه صورتی باشد؟ اگرچه کوچک بودن سالن آمفی تئاتر توصیه شده است اما این کوچکی نیز استانداردهای به خصوصی دارد. در واقع بهترین استاندارد در طراحی سالن های برگزاری تئاتر ایجاد فضای راحت برای بینندگان و عوامل اجرایی است. فاصله صندلی های بینندگان نسبت به یکدیگر نباید آنچنان نزدیک به هم باشد که راحتی مخاطبان تباه کوچک بودن سالن گردد و نه آنچنان بزرگ و آزادانه باشد که فضای بزرگی اشغال شود. عموما استانداردترین حالت در نظر گرفتن راحتی کاربران است. در عین حال که راحتی کاربران عامل مهم و قابل توجهی است همواره باید به فضای کوچک نیز توجه داشت و فضاهای پرت را از بین برد.

اما نکته قابل تامل دیگری در مورد سالن های برگزاری تئاتر وجود دارد. از ابتدا در این مقاله چندین و چند بار به این موضوع اشاره کردیم که ارتباط بینندگان و بازیگران عامل مهمی است. به همین جهت است که در طراحی سالن های تئاتر عموما به این موضوع توجه میشود که بینندگان باید فاصله نزدیکی با سن داشته باشند. به همین جهت مشاهده میشود در سالن های آمفی تئاتری که امروزه مورد استقبال بینندگان قرار گرفته است تماشاگران در کمترین فاصله با صحنه قرار دارند و این عامل باعث میشود بینندگان در بطن نمایش نامه فرورفته و ارتباط بهتری با عوامل اجرایی برقرار نمایند و در نتیجه تاثیرگذاری این تئاتر بیشتر خواهد بود.

اما زاویه دید یکی از مهم ترین مواردی است که همواره باید به آن توجه گردد. قاطعانه بگویم سالن تئاتری که از زاویه دید مناسبی برخوردار نباشد به هیچ عنوان مکان مناسبی برای اجرای تئاتر نخواهد بود و به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. در سالن های برگزاری تئاتر تک تک صندلی های موجود در هر ردیف باید امکان مشاهده صحنه و تک تک جزئیات آن را داشته باشند. اگر این مورد برایتان هنوز هم سوال برانگیز است با بیان یک جمله آن را شفاف سازی میکنیم. سالن آمفی تئاتری استاندارد است که تماشاگران بازیگران را احاطه کنند.

اما از نظر شما آمفی تئاتر زمانی به نقطه برتری و تکامل میرسد که تنها تماشاگران نسبت به صحنه احاطه داشته باشند؟ یکی از نکاتی که در مکان های برگزاری تئاتر وجود دارد و باید به آن توجه شود فاصله تماشاگران نسبت به یکدیگر است. یک آمفی تئاتر تنها زمانی به بهترین آمفی تئاتر تبدیل میشود که نه تنها تماشاگران احساسات بازیگران از نمایش دریافت کنند بلکه توانایی درک احساسات و واکنش های اطرافیانشان را نیز داشته باشند.

در واقع سالن برگزاری تئاتر باید به نحوی باشد که تمام احساسات نمایش نامه را در بین مخاطبان انتقال دهد. اگر نمایش نامه ای بر پایه شور و هیجانات بیننده است این شور و هیجان باید به خوبی در سالن بین بینندگان تقسیم گردد. اگر نمایش نامه ای درام و غم انگیز است، در درجه اول بازیگران و عوامل اجرایی باید این احساسات را به بینندگان انتقال دهند و در درجه دوم هر یک از بینندگان با بروز احساسات خود آن را در سالن تئاتر همگیر میکنند.

انواع صحنه های برگزاری تئاتر

انواع صحنه های برگزاری تئاتر

خب در قسمت فوق تا حدی در مورد سالن های برگزاری تئاتر اطلاعاتی ارائه دادیم و جوانب آن را برایتان آشکار ساختیم. اما در مورد برگزاری تئاتر عوامل دیگری نیز دخیل است. صحنه ای که بازیگران و تماشاگران را به هم متصل میکند از جمله مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه گردد.

در حالت کلی در طول تاریخ تئاتر و سینما شاهد نمونه های به خصوصی از صحنه های برگزاری تئاتر بودیم که هر یک به خودی خود نکته ای منحصر به فرد دارند و از این طریق از سایر صحنه های نمایشی متمایز میشوند.

 انواع مکان های برگزاری تئاتر با طراحی و دیزاین های مختلف داخلی و با توجه به محتوای متفاوت ارائه شده در هر نمایش، در طول زمان تکامل یافته است. مرسوم ترین نوع تئاترها را ادامه متن معرفی می کنیم.

صحنه تئاتر آرنا

تئاتر آرنا

یکی از انواع صحنه های تئاتر نوع آرنا است. البته این تنها نامی نیست که میتوان این نوع صحنه را تشبیه کرد. در جوامع هنرهای نمایشی و تئاتر عموما از این نوع صحنه با نام هایی همچون صحنه های دایره ای ، گرد و میدانی نیز یاد میشود.

از بین انواع مکان های برگزاری تئاتر یک مورد را می توان تئاتر آرنا (Arena)  نام برد. تئاتر های آرنا در سالن های بزرگ و صحنه های مرکزی با مخاطبان در اطراف، مشابه تئاتر در دورتادور می باشند. منطقه صحنه ی اجرای نمایش معمولا مستطیل شکل است و این طور می توان گفت که این صحنه ها بیشتر شبیه گودهای ورزشی با صندلی هایی که ردیف شده اند می باشد.

در این نوع سالن های برگزاری تئاتر تماشاچی احاطه کامل به نقش آفرینی دارد. البته شاید این نوع برای شما بسیار آشنا به نظر آید زیرا بسیاری از استادیوم های ورزشی که امروزه موجود است با استفاده از این آنالیز ساخته شده است. البته بسیاری از آمفی تئاترها نیز از این روش استفاده کرده اند که مشهور ترین آنها که در تاریخ سینما و تئاتر نیز از آن یاد شده است آمفی تئاترهای یونان باستان میباشد.

نامی که در تاریخ تئاتر بارها و بارها با آن مواجه میشویم صحنه های نمایشی ” آرنا ” است. آرنا دقیقا توصیف کننده صحنه میدانی و گرد است.

اما این نوع صحنه ها از لحاظ فنی به چه صورتی است؟ نکته ای که در مورد تک تک صحنه های برگزاری تئاتر وجود دارد خصوصیت های ظاهری آنها است که عملکرد منحصر به فردی ایجاب میکند. صحنه تئاتر میدانی یا به عبارت صحیح تر آرنا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همانطور که واضح است سن در نوع تئاتر گرد از لحاظ خصوصات ظاهری شکل منحصر به فردی دارد و این موضوع باعث میشود میزانسن کارگردان شمایل دیگری به خود گیرد. عموما میزانسن در سن های دیگر به صورت خطی است اما به جهت شکل ظاهری که این نوع سالن های برگزاری تئاتر دارد میزانسن کارگردان از خطب به گرد و دایروی تبدیل خواهد شد.

البته در مورد تئاتر آرنا نکته ای قابل تامل وجود دارد. این نوع صحنه در مقایسه با صحنه های دیگر میزان حرکات بیشتری میطلبد، این موارد از جمله نکات ظریفی است که توجه به آن میتواند یک تئاتر را به استانداردهای ایده آل تبدیل نماید.

اما تئاترهای میدانی چه نوع طراحی صحنهای میطلبد؟ بهترین حالتی که میتوان برای طراحی صحنه در تئاتر آرنا استفاده کرد روش سمبولیک است. عموما در طراحی این نوع صحنه تئاتر از لوازم سبک و کم به صورت سمبلیک استفاده میشود. نکته ای که در تمامی تئاترها با صحنه های برگزاری تئاتر صدق میکند دوری از ماسکه شدن است. این نکته در مورد صحنه برگزاری تئاتر آرنا از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین جهت برای جلوگیری از بروز این نقص همواره توصیه میشود در طراحی دکور از لوازم مرتفع و سنگین استفاده نگردد.

و اما مهم ترین نکته ای که در مورد هنرهای نمایشی نظیر تئاتر وجود دارد نورپردازی صحنه است. این نوع به خصوص از صحنه های نمایشی به جت مشخصات ظاهری که دارد نورپردازی ریسک پذیری دارد. شخصی که طراحی این سالن را انجام میدهد باید اطمینان حاصل کند نورپردازی صحنه چشم بینندگان را اذیت نمیکند.

همانطور که در عکس های مختلف از این نوع صحنه برگزاری تئاتر قابل مشاهده است بازیگران با تماشاگران فاصله کمی دارند و این موضوع به حساسیت کار بیش از پیش می افزاید. به جهت این فاصله نزدیک باید توجه داشته باشید تمام جزئیات صحنه به صورت واضح برای بینندگان قابل مشاهده است پس جزئیاتی همچون گریم بازیگران ، لباس ، جزئیات صحنه و… تماما باید با دقت بسیار بالایی کنترل شود.

صحنه برگزاری تئاتر سه سویه ( هلالی )

یکی از تاریخی ترین صحنه های برگزاری تئاتر صحنه سه سویه است. همانطور که از نام این نوع صحنه نمایشی مشخص است تماشاگران از سه جهت سن را احاطه میکنند. در واقع صحنه تئاتر سه سویه از سه جهت دید دارد. اما همانطور که گفتیم این نوع صحنه نمایشی یکی از تاریخی ترین صحنه های تئاتر است. پس از تحقیقات صورت گرفته متوجه شدیم که این نوع صحنه نمایشی به جای مانده از دوران الیزابتن در انگلستان است. امروزه نیز بسیاری از سالن های برگزاری تئاتر را میشناسم که از این نوع سالن های نمایشی الهام گرفته اند و مطابق با معیارهای آن چیدمان شده اند.

اما این نوع صحنه های نمایشی نکات مثبتی دارد و باعث منحصر به فرد شدن آن شده است. صحنه نمایشی آرنا که در این مقاله در مورد مشخصات آن صحبت شد طراح باید از هوش و ذکاوت خود استفاده میکرد تا یک دکور مناسب منطبق با  استانداردهای نمایشی ایجاد نماید زیرا به جهت دید دور تا دوری که صحنه آرنا دارد طراح باید یکسری استانداردهای به خصوص را رعایت کند، اما در مورد صحنه تئاتر سه سویه قضیه اندکی آسان تر از آرنا است. همانطور که در ابتدای این قسمت اشاره شد تماشاگران تنها از سه جهت به صحنه دید دارند. پس طراح صحنه میتواند آزادی عمل بیشتری داشته باشد زیرا از یک سمت صحنه پوشیده شده است و تنها از سمت رو به رو دید دارد به همین جهت در صورت نیاز میتوان از دکورهای مرتفع بدون هیچ نگرانی از بابت ماسکه شدن استفاده نمود و آن را در انتهای سن قرار داد. اما با وجود این مشخصات پیشنهاد میکنیم همچنان به ماسکه شدن دقت شود و در موقعیت مکانی درست از دکورهای مرتفع استفاده کرد. اما در حالت کلی هنگام طراحان در مورد صحنه های هلالی آزادی عمل بیشتری دارند و به راحتی میتوانند با رعایت چند نکته کوچک از دکورهای بزرگ و اغراق آمیز استفاده کنند و از این طریق تاثیر بیشتری بر بینندگان بگذارند.

در مورد نورپردازی در سالن های برگزاری تئاتر به سبک هلالی باید بگوییم همانند صحنه آرنا طراحان و نورپردازان باید به طور کامل استانداردها را در نظر بگیرد و مطابق با آن عمل کند زیرا در این مورد نیز ممکن است در صورت عدم رعایت استانداردهای نورپردازی انعکاس نادرست نور باعث اذیت و آزار چشم بینندگان شود.

صحنه نمایش قاب عکسی

صحنه تئاتر قاب عکس

نوبت به یکی از مرسوم ترین حالات صحنه تئاتر رسید. همانطور که از نام این صحنه تئاتر مشخص است در این نوع صحنه تماشاگران و سن از طریق یک چارچوب و پرده از یکدیگر تفکیک میشود. از لحاظ تاریخی نیز این نوع صحنه تئاتر قدمت بسیار زیادی دارد و مطابق مطالعات صورت گرفته و جست و جوهای تاریخی صورت گرفته میتوان گفت صحنه قاب عکسی یادگاری از دوران رنسانس اروپا است. اما گفتیم این نوع سالن های برگزاری تئاتر مرسوم ترین انواع است دلیل این گفته این است که بسیاری از سالن های تئاتر مشهور موجود در شهرهای مختلف از این نوع صحنه الگوبرداری کرده اند که از جمله مهم ترین آنها میتوان به سالن تئاتر شهر ، تالار وحدت ، تئاتر سنگلج و… اشاره کرد.

اما از لحاظ استانداردهای طراحی چه مسائلی در مورد تئاتر قاب عکس باید رعایت گردد؟ همانطور که در این مقاله به این موضوع اشاره شد در سالن های برگزاری تئاتر که از صحنه های آرنا و هلالی استفاده میشد یکسری محدودیت هایی برای طراحان صحنه وجود داشت که تنها با رعایت آن تئاتر در این سالن های نمایشی معنا پیدا میکرد. اما در مورد سالن های برگزاری تئاتر به سبک قاب عکس این محدودیت ها تا حد بسیار زیادی کاهش میابد.

در مورد سالن های قاب عکسی طراحان میتوانند از انواع دکورهای مختلف بدون داشتن واهمه ای استفاده نمایند و عموما از ماسکه شدن در این صحنه ها خبری نیست و تنها لازم است به جزئیات کوچکی توجه شود تا از حجم عظیمی از مشکلات تئاتر کاسته شود.

حتی در مورد نورپردازی نیز در این نوع صحنه تئاتر برخلاف دو مورد آرنا و هلالی جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. زیرا به جهت فاصله زیادی که بین بینندگان و سن وجود دارد انعکاس نور کمتر صورت میگیرد و در این مورد نیزنورپردازان تنها باید نکات و جزئیات کوچکی را مد نظر داشته باشند.

اما این آزادی عمل در مورد گریم بازیگران و جزئیات صحنه نیز صادق است و تمام این برتری ها باتوجه به میزان فاصله زیادی است که بازیگران با تماشاگران دارند.

اما نکات مثبت و ویژگی های برتر این صحنه تئاتر به همین جا ختم نمیشود. از جمله برتری های این نوع صحنه تئاتر میتوان به جلوه های ویژه اشاره نمود. در بسیاری از سالن های برگزاری تئاتر به جهت ویژگی هایی که صحنه های نمایشی دارد بسیاری از جلوه های برتر نظیر بسیاری از جلوه های بصری موجود در طبیعت نظیر چشمه های جوشان ، سیلاب ها ، باران، آتشفشان و… وجود نداشت اما در این مورد از سالن های تئاتر این امکان وجود دارد که با استفاده از مخفی نمودن دستگاه های به خصوص بسیاری از جلوه های طبیعت در سراسر نمایش به وجود آورد.

جعبه سیاه یا تئاترهای استودیویی

یکی دیگر از انواع سالن های برگزاری تئاتر نوع جعبه سیاه است، البته این تنها نامی نیست که برای معرفی این نوع صحنه به کار میرود بلکه در اجتماعات هنری از این نوع صحنه با نام صحنه آزاد نیز یاد میشود.

این سبک از فضاهای اجرایی منعطف بوده و به شکل یک اتاق به رنگ سیاه یا سفید می باشد، که قسمت های مختلفی مانند جایگاه برای بینندگان برایش در نظر گرفته شده است. سطح اول ردیف صندلی ها، با صحنه اجرا یکی می باشد. معمولا این فضاها اجازه می دهد تا تنظیم موقت صندلی ها را در پیکر بندی های متفاوتی برای مناسب ساختن با انواع مختلف نمایش ها، اجرا نمود.

این نوع از صحنه های نمایشی نیز تاریخچه منحصر به فردی دارد. افرادی همچون ” برتولت برشت ” بر این عقیده بودند تمامی جزئیات تئاتر نباید از دید مخاطبان و بینندگان دور بماند. به این معنا که بینندگان هر بار با دیدن جزئیات نمایش نظیر تک تک پروژکتورها باید به یادآورند که در حال تماشایر تئاتر هستند. آنها باید با نگاه کردن به جزئیات صحنه به خوبی درک کنند آنها فقط نظاره گر یک نمایشی هستند که بازیگران در آن ایفا نقش میکنند و در سراسر این نمایش هیچ جایگاهی غیر از یک بیننده ندارند. در واقع این نوع از صحنه های نمایشی به این جهت روی کار آمده است تا به بینندگان یادآوری کند که تک تک اعضای نمایش اعم از دکور، بازیگران ، پروژکتورها و… تنها برای آن است که تماشاگران یک نمایش را ببینند و به هیچ عنوان قصد ندارد این حس را در تماشاگران القا کند که عضوی از آن نمایش هستند.

از لحاظ ظاهری نیز باید بگوییم همانطور که از نام ان مشخص است این نوع صحنه نمایشی از یک جعبه مکعب مستطیل تشکیل شده است که میتوان آن را در هر جای و مکان مشخصی قرار داد. همچنین برخلاف صحنه نمایش های قاب عکسی که تمام جزئیات آن به جهت مخفی نمودن اجزاء تشکیل دهنده نمایش بود در صحنه های جعبه سیاه طراحان دکوراسیون هیچ سعی در پنهان نمودن اجزاء مختلف صحنه ندارند.

اگر بخواهیم این نوع سالن های برگزاری تئاتر را به یکی از عناصر سینمایی تشبیه کنیم باید بگوییم صحنه جعبه سیاه تشابه بسیاری به استادیوها و پلاتوهای سینمایی دارند که امروزه با استقبال بینظیری در عرصه سینما مواجه شده است.

اما نکته جالبی در مورد این نوع صحنه های تئاتر وجود دارد، عموما نمایش نامه هایی که سبک مدرن دارد در این نوع صحنه های نمایشی جرا میشود، البته این جمله بدین معنا نیست که تنها چنین نمایش هایی قابلیت اجرا در این صحنه ها را دارند بلکه به این معنا است که تمامی نمایش نامه ها با سبک های مختلف قابلیت اجرا در این صحنه ها را دارند اما سبک مدرن بیش ازهمه برای اجرا در این نوع صحنه ها انتخاب میشود. و اما از جمله مهم ترین نکاتی که در مورد این نوع صحنه های نمایشی وجود دارد قابل حرکت بودن صندلی ها است. صندلی های این سالن های برگزاری تئاتر مطابق آنالیزهای کارگردان و طراح صحنه قابل تغییر است. این تغییر چیدمان صندلی ها به این معنا است که کارگردان در میزانسن دیگر هیچ محدودیتی ندارد و بسته به نیاز هر نمایش نامه میتواند از نوع میزان سن به خصوصی استفاده نماید.

یکی دیگر از نکات منحصر به فردی که صحنه های نمایش جعبه سیاه دارد جایگاه بازیگران و تماشاچیان است. تا کنون تمامی تئاترها به نحوی چیدمکان میشد که بین بازیگران و تماشاگران یک مرز وجود داشت. اما نکته جالب و منحصر به فردی که در مورد صحنه تئاتر جعبه سیاه وجود دارد عدم وجود مرز بین تماشاگران و بازیگران است. در سالن های برگزاری تئاتر که صحنه نمایش آن به سبک جعبه سیاه است گاها بسته به نوع نمایش نامه بازیگران برای ایفای نقش خود به نزدیکی تماشاگران رفته و در آن نقطه ایفا نقش میکنند. البته این فاصله نزدیک همیشه هم جزء نکات مثبت محسوب نمیشود بلکه علاوه بر نکات مثبت نکات منفی دارد که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلات بعدی نیاز است که کارگردان به جوانب این نوع صحنه نمایشی واقف باشد و تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.

صحنه برگزاری تئاتر پروسنوم

صحنه پروسنیوم (proscenium) دارای یک قاب معماری است، که به عنوان طاق پروسنیوم شناخته می شود، هرچند که باید توجه داشت این زاق همیشه به شکل قوس دار نیست. این نوع از سالن ها عمیق و گاهی شیب دار هستند، بدین معنی که صحنه هرچه از مخاطبین دورتر می شود، به آرامی شیب ملایمی پیدا می کند. در این سالن ها معمولا جلوی صحنه به سمت تالار بینندگان گسترده شده است. که این قسمت بعنوان صحن یا forestage شناخته می شود. تئاترهایی که شامل صحنه های پروسنیوم هستند به عنوان تئاترهایی به نام قوس پروسنیوم شناخته می شوند. این صحنه ها اغلب شامل جایگاه ارکستر برای موسیقی زنده و برج پرواز برای حرکت مناظر و روشنایی می باشند.

صحنه های تراست Thrust stages

تراست به معنای محور نیز است و همانطور که از این نوع  نام گذاری پیداست ، در این گونه از صحنه ها، محل اجرای بازیگران با محوری که در داخل تماشاچیان وارد شده است مشخص می شود و به گونه ای است که انگار محل اجرا به اتاق نشیمنی با مخاطبان نشسته در سه طرف تشبیه می شود. این گونه از استیج ها همیشه به شکل مربع نیستند و ممکن است نیم دایره یا چند ضلعی با هر تعداد زاویه باشد. از این استیج ها معمولا برای افزایش صمیمیت بین بیننده و بازیگر استفاده می شود.

تئاتر دورتادور

در این استیج ها، قسمت مرکزی محل برگزاری نمایش است و مخاطبین دورتادور می نشینند. چیدمان جایگاه بینندگان به ندرت به شکل دایره بوده و معمولا دور تا دور به شکل مربع یا چند ضلعی قرار داده می شوند. بازیگران از طرفین یا راهروهای بین صندلی ها وارد جایگاه می شوند. صحنه معمولا بسیار کوچک است و به دقت در نظر گرفته شده است تا اطمینان حاصل شود که دید مخاطب در هیچ قسمتی از بین نمی رود.

صحنه های Platform

دیگر مورد در بین انواع مکان های برگزاری تئاتر، صحنه های تئاتر پلت فورم می باشند. این استیج ها معمولا به شکل یک سطح مستطیلی بوده که بالاتر از سطح اتاق و در گوشه انتهایی آن قرار دارد. سطح اجرای نمایش می تواند صاف یا شیب دار باشد. تماشاگران به صورت ردیفی و در مقابل صحنه می ایستند. صحنه پلتفرم اغلب در تالارهای چند منظوره استفاده می شود که تئاتر تنها یکی از کاربردهای فضای آن است. جایی که صحنه باز و بدون پرده است، گاهی اوقات به این گونه از صحنه های اجرای تئاتر، استیج انتهایی یا استیج باز نیز گفته می شود.

صحنه برگزاری تئاتر Hippodromes

هیپودروم ها (Hippodromes) شبیه به سیرک است و عرصه ی مرکزی دایره ای آن توسط ردیف های صندلی در چند طبقه محاصره می شود. حفره های عمیق و حفاظ های کوتاه اغلب مخاطبان را از عرصه نمایش جدا می کند.

تئاترهای هوای آزاد

اینها تئاترهای خیابانی هستند که سقف ندارند، هرچند گاهی اوقات برای بخشی از صحنه و یا صندلی مخاطبان پوششی در نظر گرفته می شود. این صحنه ها ممکن است از نور طبیعی به دلیل تغییر در طول روز، به ویژه غروب خورشید استفاده کند.

تاریخچه تئاتر در گذر زمان

تئاتر مکان اختصاصی Site-specific theatre

تئاتر با مکانی مخصوص که به شکل اختصاصی برای اجرای تئاتر در فضای غیر سنتی مانند خانه یا انبار انجام می شود که اغلب منعکس کننده تاریخ، جو یا تجربیات یک مکان خاص است که باید در نمایش لحاظ شود.

تئاتر شناور به عنوان یکی از صحنه های برگزاری تئاتر

اینگونه از تئاترها بدین شکل است که مخاطب بازیگر را در هنگام اجرا از مکانی به مکان دیگر دنبال می کند.

انواع مکان های برگزاری تئاتر با وسعت تنوعی که دارند باعث جذابتر شدن این هنر بین مخاطبین خود شده که گاها اینگونه می توان گفت که بسیاری از علاقه مندان به تئاتر ممکن است به نوع خاصی از هریک از این فضاها ها و در نتیجه، نمایش های اجرا شده در آن تمایل داشته باشند.

دوره های تئاتر در کرج را می توانید از طریق موسسه باغ آینه فرا بگیرید.

منبع: بلاگ موسسه باغ آیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید