در باغآینه، کتابخوانی را از کجا شروع میکنیم؟
یکی از پرسشهای پرتکرار در زمان آغاز کتابخوانی موضوعی، اینست که «از کجا شروع کنیم؟» و دیدگاههای متفاوتی در پاسخ به این پرسش به کار میروند که در ادامه درباره آنها باهم گفتگو خواهیم کرد.
یکی از پرسشهای پرتکرار در زمان آغاز کتابخوانی موضوعی، اینست که «از کجا شروع کنیم؟» و دیدگاههای متفاوتی در پاسخ به این پرسش به کار میروند که در ادامه درباره آنها باهم گفتگو خواهیم کرد.
همه ما واژه مطالعه را در کنار واژه کتاب و خواندن به یاد میآوریم. این درحالیست که در معنای لغوی این واژه مفهوم خوانش کتاب وجود ندارد. آنچه ما از این لغت به یاد میآوریم معنای مصطلح آن است نه معنای لغوی و دقیق آن.
آیا فقط مردگان باید در موزهها باشند؟ اشیایی که دیگر استفاده نمیشود، انسانهای مومیایی شده، ماشینها و خانههایی که دیگر کسی در آنها زندگی نمیکند و ... چرا موزهٔ انسانهای زنده وجود ندارد؟ موزهای که در آن از پشت شیشهها، زندگی انسانهای معمولی را که در حال حاضر زندگی میکنند؛ ببینیم...
ارج و ارزش هرکسی زمانی روشنتر میشود که از خود بپرسیم: اگر «او» نبود، چی میشد؟ یعنی؛ با بودنش چه ثمری داشت که در نبودنش کسی نمیتوانست جای او را پر کند.
وزارت مطالعه باغآینه همچون دیگر بخشهای موسسه با ایدهپردازی تیم باغآینه شکل گرفته است و هدف از آن انجام کارهای گسترده در حوزه مطالعه است؛ از مقالات متفاوت تا دورههای کتابخوانی باغ آینه همگی در این حوزه قرار دارند.
زندگی ما کوتاه نیست، ما خودمان با کارهای عاطل و باطل، بیتوجهی به ضرورتها و اولویتها، دنبال کردن چیزهای بیهوده و اشتباه، سر باز زدن از وقتگذاشتن و پرسیدن از خودمان که چه چیزهایی حقیقتاً مهمترین هستند و با گفتن این جملهٔ طنزآمیز که «واقعاً وقت کم میآورم!»...، زندگی را کوتاه میکنیم.