گاهی با خود میگوییم کاش بازیهای جدید و خوبی را بلد بودیم که برای علاقهمند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی انجام میدادیم. این درس با این هدف طراحی شده است تا با دو نمونه از این بازیها آشنا شوید و انتظار آنست که بتوانید این بازیها را در هر کجا که خواستید انجام دهید. حتّی اگر معلم هستید میتوانید این بازیها را در مدرسه انجام دهید فقط کافیست دستورالعملهای بسیار ساده دو بازی را دنبال کنید.
بازی، فعالیت محوری دوران کودکی است که به هزاران شکل مختلف، وجود دارد. بهترین نوع بازی باعث ایجاد فعالیت، لذّت، همکاری، بحث، تحقیق و حل مسأله در کودکان میشود. کودکان میتوانند با بازی «لذّت انگیزه داشتن» را حس کنند و چیزهایی یاد بگیرند که از هیچ راه دیگری نمیتوان آموخت.
سه بازی برای علاقهمند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی:
«اگر بهتر فکر کنی، بهتر بازی میکنی»؛ جملهای است از پسربچهای ده ساله که رابرت فیشر این جمله را در تأیید تأثیر بازیها بر فکر کردن به کار برده است و بازیها را نیز با این هدف طراحی کرده است. در حقیقت بازیهای رابرت فیشر برنامهریزی شدهاند تا کمک کنند بعضی موانع فکر کردن برداشته شود، به ویژه سه «تلهٔ هوشی» که مانع میشوند حداکثر بهره را از فکر کردن ببریم: عجله، تنگنظری و نداشتن تمرکز.
- یکی از خطاهای معمول در تفکر انسانی این است که فکر کردن بیش از حد عجولانه صورت میگیرد. ما غریزی عمل میکنیم و برای در نظر گرفتن نقشههای جایگزین وقت نمیگذاریم، به جلو فکر نمیکنیم و به عواقب تصمیمات خود نمیاندیشیم.
- خطای دیگر در تفکر انسانی تنگنظری بیش از اندازه است. ما با کارهای روزمره و انجام دادن کارها از روی عادت، به انسانهایی بیفکر مبدل میشویم؛ کسانی که خود را به دستهبندیهای آشنا و رفتن در مسیرهای تکراری محدود میکنند.
- خطای سوم این است که تمرکز در تفکر انسانی اغلب وجود ندارد. وقتی طرح و راهبردی نداریم، فکر ما آشفته میشود. اگر دربارهٔ اهدافی که باید دنبال کنیم، شفاف نباشیم، بینظم میشویم و افکار ما درهم، پراکنده و نامرتب میشود و هنگام برخورد با مسائل سردرگم میشویم
اگرچه در این درس سه بازی اصلی را بیان خواهیم کرد امّا در میانهٔ صحبتها چند بازی دیگر نیز معرفی خواهیم کرد. اساس این سه بازی و بازیهای دیگر بر مهارتهای کلامی، دیداری، نوشتاری و شخصی و اجتماعی متمرکز است تا مهارتهای مرتبط ارتقا یابد و از این سه خطای ذکر شده، کاسته شود.
همانطور که در ادامه میبینیم در این بازیها وقتی بازی به پایان میرسد، فکر کردن تمام نمیشود.
هنگام به کام
فرهنگدوست عزیز
عضویت در باغآینه، رایگان و سریع است و کافیست برای خودتان نام و رمز عبور تعیین کنید.
شما با عضویت در باغآینه، به بخشی از درسهای باغآینه دسترسی پیدا میکنید.
- برخی درسهای وزارت مطالعه ( * )
- برخی درسهای دمی پیش دانا ( * )
- برخی جلسات کتابخوانیها ( * ، * ، * )
- بسیاری از بخشهای موزهٔ انسانهای معمولی
- تمام بخشهای کافه پرسش
دوست عزیز؛
اگر با باغآینه آشنا نیستید و ترجیح میدهید درباره باغ بیشتر بدانید، میتوانید بخش درباره ما را مطالعه کنید یا به نظرات دانشجویان باغ، نگاهی بیندازید و دقیقتر به این پرسش فکر کنید که آیا باغآینه برای شما مناسب است یا نه؟
تمرین:
پیشنهاد میکنم بعد از انجام بازی اول، خودتان به تنهایی یا همراه با عزیزانتان فیلم پروفسور و مرد دیوانه را ببینید.
مسیر پیشنهادی باغ آینه برای خواندن مطالب وزارت مطالعه
- آشنایی با وزارت مطالعه باغآینه و دورههای کتابخوانی
- آیا مفهوم «مطالعه» را متوجه شدهایم؟
- در باغآینه، کتابخوانی را از کجا شروع میکنیم؟
- چگونه میتوان به کتاب و کتابخوانی علاقهمند شد؟ | بخش اوّل
- چگونه میتوان به کتاب و کتابخوانی علاقهمند شد؟ | بخش دوم
- چگونه میتوان به کتاب و کتابخوانی علاقهمند شد؟ | بخش سوم
- سه بازی کتابخوانی از رابرت فیشر
- بازی با کتابنخوانها
- چرا پیوستن به گروههای کتابخوانی؟
- آیا در نقطهٔ صفر کتابخوانی هستید؟
- چگونه کتاب خوب را از کتاب بد تشخیص دهیم؟