همانطور که تا اینجا متوجه شدهاید؛ کارگاه کتابخوانی دو واحد نمایشنامهخوانی تا اینجا ترکیبی بوده است از تئاتر و نمایش به همراه روانشناسی. در این درس و درسهای بعد متوجّه میشوید که تاریخ، فلسفه، ادبیات، جامعهشناسی و اسطوره نیز به این مفاهیم اضافه شدهاند امّا در باغآینه به دلیل آنکه مفاهیم و درسها به شیوهٔ پیچیده تدریس نمیشوند، شما احتمالاً به صورت ملموس متوجه این موضوع نمیشوید و پس از گذشت جلسات متعدد ناگهان متوجه میشوید که تاریخ و فلسفه و روانشناسی و ... را متوجّه شدهاید بیآنکه به صورت مستقیم و پیچیده چیزی دربارهٔ آنها خوانده باشید. این کارگاه شبیه اجرای تئاتر است که در انتهای تئاتر متوجه ابعاد متفاوت داستان میشوید.
هدف از این درس آنست که:
- بتوانید نقشهای مختلف را در درون خود پیدا کنید
- خواندن نمایشنامهها را آغاز کنیم و شما بتوانید اولین کتاب مناسب خود را انتخاب کنید و بخوانید. این جلسه مقدمهای است برای آنکه بتوانید در آینده نمایشنامهٔ خوب را خودتان تشخیص دهید و بدانید کدام نمایشنامه قوی یا ضعیف است.
سلام بر آنانکه خود را به روی صحنهٔ تئاتر میبرند.
به جلسهٔ سوم کارگاه دو واحد نمایشنامهخوانی خوش آمدید.
اغلب ما به حرف مغزِ خود گوش میدهیم؛ مثلاً مغزمان میگوید گشنهام است و ما میرویم و یک خوراکی میل میکنیم، یا میگویدخستهام و ما میرویم استراحت میکنیم، یا میگوید نیاز به تفریح دارم و ما به پارک و تئاتر و سینما میرویم یا بازی میکنیم و به سفر میرویم و.... گویی مغز، رئیس بدن ماست و ما از او تبعیت میکنیم
حال برای چند دقیقه از شما میخواهم که مغزتان را یک شخصیت در نظر بگیرید و فقط نگاهش کنید و به او گوش دهید. مثلاً مغز من در حال حاضر میگوید؛ اگر بتوانی با سرعت بیشتری تایپ کنی و این محتوا را تمام کنی، میتوانی بروی و استراحت و تفریح کنی. در این چند دقیقه من تلاش میکنم تا از هرچه مغزم میگوید تبعیت نکنم بلکه فقط نگاهش کنم و صدایش را بشنوم چنانکه یک نفر در تلویزیون حرف میزند و ما میشنویم.
به این بازی ادامه دهید. مغزم میگوید "باز این بازی احمقانه را شروع کردی و فکر میکنی مردم انقدر بیکار و احمق شدهاند که بنشینند و محتوای تو را بخوانند و خالهبازی کنند و از خودشان نقش سر هم کنند؟ واقعاً ابله هستی." اگر نخواهم صدای مغزم را مثل گوینده اخبار در تلویزیون در نظر بگیرم، در حالت معمول کاملاً به صدای رئیس بدنم گوش میدهم و از او تبعیت میکنم و دچار استرس میشوم که حتماً این محتوا احمقانه است و خاک عالم بر سرم! سپس تپش قلبم بالا میرود و دستهایم سرد میشوند. امّا در این بازی که در حال انجامش هستیم این صدا را مانند یک گوینده اخبار در نظر میگیرم. تلویزیون را خاموش نمیکنم، واکنشی نشان نمیدهم و فقط نگاهش میکنم.
هنگام به کام
فرهنگدوست عزیز
عضویت در باغآینه، رایگان و سریع است و کافیست برای خودتان نام و رمز عبور تعیین کنید.
شما با عضویت در باغآینه، به بخشی از درسهای باغآینه دسترسی پیدا میکنید.
- برخی درسهای وزارت مطالعه ( * )
- برخی درسهای دمی پیش دانا ( * )
- برخی جلسات کتابخوانیها ( * ، * ، * )
- بسیاری از بخشهای موزهٔ انسانهای معمولی
- تمام بخشهای کافه پرسش
دوست عزیز؛
اگر با باغآینه آشنا نیستید و ترجیح میدهید درباره باغ بیشتر بدانید، میتوانید بخش درباره ما را مطالعه کنید یا به نظرات دانشجویان باغ، نگاهی بیندازید و دقیقتر به این پرسش فکر کنید که آیا باغآینه برای شما مناسب است یا نه؟
تمرین: (پیشنهاد میکنم به تمام پرسشها پاسخ دهید زیرا پاسخ به همهٔ پنج پرسش زیر، کارِ شما را در ادامهٔ مسیر آسانتر میکند.)
- چگونه و بر چه اساس نمایشنامه را انتخاب کردید؟
- خلاصهای از داستانِ نمایشنامهای که انتخاب کردید و خواندید، یادداشت کنید. احساس خودتان را دربارهٔ داستان بنویسید که نظر و دیدگاه و احساس شما نسبت به داستان، جزئیات آن، جملات آن یا هرچیزی که برایتان اهمیت داشت و به چشمتان آمده است، چیست؟
- کدام شخصیتهای نمایشنامه در مغزِ شما وجود دارند؟ توصیفشان کنید و ما را با جزییات و شباهتهای آن شخصیتها آشنا کنید.
- جملهای در نمایشنامهها بود که نظرتان را جلب کرده باشد؟ آن جملات یا دیالوگها را اینجا یادداشت کنید.
- به این لیستِ احساسات نگاه کنید. جلوی آینه بروید و این احساسات اغراق شده را اجرا کنید. از اجرای کدامشان خجالت میکشید؟ از اجرای کدامشان میترسید؟ از اجرای کدامشان کیف میکنید؟ کدامیک را نمیتوانید اجرا کنید؟ خودتان این اجرای احساساتتان را تحلیل کنید.
مسیر پیشنهادی باغ آینه برای خواندن مطالب دو واحد نمایشنامهخوانی
- آشنایی با کارگاه دو واحد نمایشنامهخوانی
- دو واحد نمایشنامهخوانی | جلسه اوّل
- دو واحد نمایشنامهخوانی | جلسه دوم
- دو واحد نمایشنامهخوانی | جلسه سوم
- دو واحد نمایشنامهخوانی | جلسهٔ چهارم
- دو واحد نمایشنامهخوانی | رویکرد نمایشنامهای به زندگی
- دو واحد نمایشنامهخوانی | نگارش نمایشنامهٔ زندگی خود
- دو واحد نمایشنامهخوانی | نگارش نمایشنامهٔ زندگی خود | بخش دوم